Van Voor en door ...Vliegvissers !!!
Flyout Nederland.

Nagold 2010.

bosnie 2011.

EK Zweden 2014.

Europees Kampioenschap Vliegvissen 2014 in Zweden.

Met een valse start, door auto pech van een van de team leden zijn we op 8 augustus vertrokken met de sponsor bus richting Zweden.  Aanvankelijk was het de bedoeling om  06.00 uur te vertrekken, dit werd echter 09.00 uur. In Hoorn is Edwin opgepikt die net 24 uur had gereden uit Italie vandaan waar hij met auto pech had gestaan. Hierna direct door naar Stadskanaal waar het team versterkt werd door Tino Groentjes en Semih Eginem. Bij Tino thuis nog snel even een heerlijke lunch naar binnen gewerkt waarna we om 13.00 uur verder zijn gereden richting Putgarden waar wij de boot hebben genomen naar Rodby. We waren daar om 19.00 uur en hebben op de boot even een avondmaal kunnen doen. Hierna volgde een mooie nachtelijke rit naar Idre

9 &10 augustus 2014

Om 10.15 waren wij in Idre op de camping Sörälvens Fiske Camp waar de koffie klaar stond, vergunningen waren geregeld en de hut klaar stond. (mede dank aan Annemarieke Slinger en Jose Bergman) Hier hebben we twee dagen gevist, zaterdag bij de camping en zondag op de Storhan.

Er waren hier voldoende vlagzalmpjes en forelletjes te vangen allemaal wild en geen uitgezette vis.

Peter en Silvia zijn de Nederlandse beheerders van de camping waar ook de vergunningen verstrekt worden voor een gebied van 60 km2 slechts een kleine 8 euro per dag. Zaterdag verzorgden zij een uitstekende barbecue met eland en rendier, salades en veel meer voor € 17,50 pp.

Op maandag 11 augustus hadden wij nog een ruime 350 km te gaan naar Östersund waar we Jason ontmoeten die ingevlogen was. We zijn nog even wezen vissen op de Lower Ammerån wat voor de trainingen bedoeld was. Dit was een kleine 100 km rijden. Al snel kwamen we er achter dat het hier redelijk moeilijk vissen was. Een en ander was veroorzaakt doordat diverse andere teams hier al dagen hadden gevist.

Dinsdag 12-08-2014.

Op tijd opstaan, ontbijten en inchecken in het officiële hotel “Scandic Östersund Syd” wat voor de wedstrijd geregeld was. We hebben deze dag benut om de spullen op orde te maken, avonds was de captains meeting waar Jason samen met Tino naar toe zijn geweest. Hier werd de team indeling bekend gemaakt en kregen we te horen waar we de officiële oefen sessie mochten houden.

Edwin is ivm een oorontsteking nog even naar het ziekenhuis geweest en moet morgen tijdens de oefen sessie terug komen in het ziekenhuis. Balen nu miste hij een oefen sessie.

Afgesproken word dat Tino, Semih en Jason gaan oefenen op de meren en dat Nico gaat oefenen op de Lower Ammerån

Woensdag 13-08-2014 (eerste trainingsdag)

Om 06.30 uur opgestaan en direct ontbijten vertrek van de bussen is om 07.30 uur.

Op de lower Ammerån was er weinig spektakel, hier en daar was een visje te vangen en kwam er achter dat er veel vis net niet aan de maat was. ( minimum maat is 20 cm) Afgesproken was dat we om 13.00 uur weer in de bus zouden zijn voor de lunch en het vertrek naar de Upper Ammerån.

De bus zou ongeveer 500 meter van het punt war we afgezet waren klaar staan, nou die 500 meter werd al snel 1,5 km lopen in het waadpak en stond goed verscholen tussen de bomen. De lunch bestond uit salade met kipstukjes en een flesje water. Aangekomen bij het nieuwe stuk van de Upper Ammerån valt het weer gelijk op hier rustig en mooi de natuur hier is. Schuivend tussen diverse rotspartijen en grote keien weet ik diverse forellen en vlagzalmen te vangen. Gemiddeld ongeveer 30 cm met een enkele uitschieter naar 44 cm. Dat geeft de burger moet.

Bij terugkomst in het hotel blijft lake Öravattnet een waar succes, zit vol met grote maatse baarzen en de mannen hebben goed gevangen. Het andere meer lake Ösjön,  krijgt direct de bijnaam “lake off death”. Van alle teams die hier visten heeft alleen het Nederlandse team 4 vissen weten te verschalken. Verder is er tijdens het oefenen door geen van de teams vis gevangen in lake Ösjön.

Om 22.00 uur was iedereen terug in het hotel, snel nog even dineren omdat het buffet eigenlijk om 21.30 uur gesloten zou zijn. Daarna even douchen, team overleg, vliegen binden en om 01.00 uur naar bed.

Donderdag 14-08-2014 (tweede trainingsdag)

Wederom vroeg opstaan en vertrek om 07.30 uur naar de Upper Ammerån samen met de team captain Jason en Tino. Edwin en Semih gaan nog een keer de meren uit proberen.

Een leuk stuk van de rivier in wederom een prachtige omgeving. Ook hier wisten we de nodige visjes te vangen en gaf een hoop volle indruk voor de wedstrijd. Tijdens het vissen werd mij gevraagd of ik een interview wilde doen voor de Zweedse televisie, handig als ik ben wist ik dit door te schuiven naar de team captain, waardoor ik rustig door kon vissen.

Op de meren was het weer prima op lake Öravattnet, inmiddels het baarsmeer gedoopt.

Lake Ösjön deed zijn bijnaam eer aan en er werden door de 32 vissers slechts 2 vissen gevangen.

Laat terug in het hotel en nog net wat te eten weten te scoren, hierna weer teamoverleg, vliegbinden spullen klaar zetten voor de volgende dag. De volgende ochtend zouden we vrij zijn dus nog even tijd voor een borrel, het verslag aanvullen en weer (te) laat in bed.

Vrijdag 15-08-2014 (eerste sessie)

Heerlijk uitgeslapen en het ontbijt gemist, dit was totaal niet erg omdat we gelijk aan konden sluiten bij de lunch. Hierna snel de waadpakken aan en iedereen naar zijn bus toe voor vertrek.

Tino had als eerste de sessie op het baarsmeer geloot, uitstekend visser als hij is wist hier een eerste plek te scoren.

Ik mocht naar de Ammerån. In deze omgeving met diverse stroomversnellingen en een waterval moest ik toch wat kunnen vangen in de tussen gelegen diepe poelen. In een van de poelen kreeg ik aanbeet na aanbeet en wist diverse grote voorns te vangen, deze telde echter niet mee voor het klassement omdat alleen forel, vlagzalm en baars tellend waren. Met iets meer risico toch maar naar de waterval gewaad, had ik dit maar niet gedaan de rotsen waren iets te glad en voor ik het wist dreef ik twee meter lager in de rivier. Helaas moest ik de sessie afsluiten met een blank.

Avonds laat terug in het hotel en diep teleurgesteld over mijn prestatie, kreeg ik door het team een hart onder de riem gestoken dat het morgen wel beter zou gaan.

Zaterdag 16-08-2014 ( tweede en derde sessie)

Om 05.00 uur op gestaan en aan het ontbijt de bus vertrok om 06.00 uur naar de lower Ammerån, met nog een naar gevoel aan de sessie begonnen en wist 12 mooie vlagzalmen te scoren, goed voor een 10e plek in de sessie. Semih wist op de middel Ammerån een mooie tweede plek te scoren met 38 vissen.

De tweede sessie van deze dag mocht ik vissen op “the lake off death” Ösjön. Hier werden twee vissen gevangen door de 14 vissers en hield in dat ik met twaalf anderen een derde plek scoorde.

0 vissen dus weer een blank ………balen. Terug bij het hotel was het weer haasten om nog wat te eten te kunnen krijgen, kort team overleg en vliegen binden voor morgen Semih moest in de middag naar Öravattnet, het baars meer en ik in de ochtend. Het werd weer laat en om 01.00 uur snel het bed in gedoken.

Zondag 17-08-2014  (vierde en als laatste de vijfde sessie)

In de ochtend werden wij, Tino en Nico om 06.00 uur wakker gebonsd door Semih we hadden ons verslapen en nog een kwartier de tijd om de spullen te pakken en in de bus te komen. Snel alles gepakt en zonder ontbijt de bus in, nog wel even snel een paar koeken en een flesje water gescoord zodat we in ieder geval iets hadden.

Of dit een bijdrage leverde tot de effectiviteit? Bij de start op het baarsmeer trof ik Steven Corsar als boot maat. Omdat er geen enkele ervaring met het vissen uit de boot was liet ik hem captain zijn. Voor we vertrokken had Rene Koops mij wel wat bijgepraat hierover en had het over situaties waarbij je uit de vis gehouden kon worden. Nu kon ik mij daar niets bij voorstellen maar binnen 5 minuten wist ik wat hij bedoelde. Na een paar korte scherpe opmerkingen naar Steven had hij in de gaten dat ik hem door had. Dit hielp niet echt, bij zijn derde worp had hij mijn zinklijn om de hengeltop zitten en begreep hij dat het me menens was. Hierop werd de boot bijgestuurd en gingen we beide vangend verder. Uiteindelijk hadden we vele baarzen gevangen waarvan er bij mij 10 tellend waren en bij Steven 16.

Voor mij een mooie 5e plaats en voor Steven een 3e plek.

Hierna mochten we naar de middel Ammerån waar ik al snel zag dat de Zweed links van mij niets kon vangen, ook rechts werd er niets gevangen door de Italiaan. Bij de derde worp had ik echter de eerste vlagzalm al te pakken en dacht dat gaat goed, een kleine droge vlieg deed zijn werk en verleide opnieuw een vlagzalm. Daarna ongeveer een uur lang geen enkele reactie en alles  anders opgetuigd en ben gaan nimfen op zijn Hollands. Dit met direct Hollandse resultaten van vele ondermaatse vis en toch nog een maatse baars die meetelde. In de laatste 5 minuten na diverse nimfen verspeeld te hebben weer een overgegaan op de lange afstandsworpen met de nimfen aan een korte leader.

Bij de tweede worp een harde aanbeet en weg was de vis met nimf. Opnieuw opgetuigd en weer een harde aanbeet, dit keer bleef de vis hangen en kreeg onderweg gezelschap van een tweede vlagzalm die mijn nimf pakte. Mooi een tellend doublet in het eindsignaal. Tevreden de sessie afgesloten en met slechts 5 tellende vissen een toch mooie 7 plek weten te behalen.

Uiteindelijk resultaat was een 10 plaats voor het Nederlands team van de 14.

Individueel ben ik 54e geworden wat uiteraard beter had gekund maar waar ik nu tevreden mee ben.

Voor een totaal beeld van de resultaten verwijs ik naar de site; http://effc2014.com/results/

Onze bijzondere dank gaat uit naar de sponsors Koops machines & techniek, Sportvisserij Nederland, Thinkfish,  Cortland & Peter en Silvia van Sörälvens Fiske Camp

Met vriendelijke groet Nico Dekker

p.s.

Als ik de kans krijg zal ik zeker terug keren naar Zweden voor het vissen.